FORMÅL OG ARBEJDSGRUNDLAG

Det Danske Spejderkorps har til formål at udvikle børn og unge til vågne, selvstændige mennesker, der er villige til efter bedste evne at påtage sig et medmenneskeligt ansvar i det danske samfund og ude i verden.

Spejderloven

Den, der er med i spejdernes fællesskab, gør sit bedste for:

K

at finde sin egen tro og have respekt for andres

K

at værne om naturen

K

at være en god kammerat

K

at være hensynsfuld og hjælpe andre

K

at høre andres mening og danne sine egne

K

at tage medansvar i familie og samfund

Spejderløftet

Spejderløftet lyder: “Jeg lover at overholde spejderloven.”

Spejdermetoden, som vi følger i vores aktiviteter, består af grundlæggende elementer. Disse elementer sikrer, at vi skaber en helhedsorienteret og berigende oplevelse for alle deltagere.

Først og fremmest prioriterer vi oplevelser, da vi mener, at det er gennem levende og meningsfulde oplevelser, at vi bedst lærer og udvikler os. Vi praktiserer også princippet om learning by doing, hvor vi lærer gennem praktisk erfaring og engagement i aktiviteterne.

Disse elementer tilsammen udgør spejdermetoden, som guider os i at skabe en dynamisk, lærerig og værdifuld spejderoplevelse.

Værdier

Vores værdier spiller en vigtig rolle i alt, hvad vi gør, og de fungerer som rettesnor for vores adfærd og beslutninger. Vi fremmer medbestemmelse og ansvarlighed, så spejdere lærer at tage ejerskab over deres valg og bidrage aktivt til gruppens beslutningsprocesser.

Patruljeliv

Patruljeliv er en central del af vores metode, da det fremmer samarbejde og fællesskab blandt spejdere. Vi sætter også stor pris på friluftsliv, som giver os mulighed for at udforske naturen og udvikle en stærk forbindelse til miljøet.

Aktiviteter og færdigheder

Aktiviteter og færdigheder er også nøgleelementer, da de giver spejdere mulighed for at udvikle praktiske og sociale færdigheder gennem en bred vifte af aktiviteter. Endelig integrerer vi samfundsliv i vores metode, så spejdere lærer at forstå og engagere sig i det samfund, de er en del af.